Wpływ aktywności cyfrowej na rozwój mózgu dziecka

Nowe badania naukowe z Hongkongu rzucają światło na wpływ aktywności cyfrowej na rozwój mózgu u dzieci. W dobie powszechnej cyfryzacji, kiedy ekrany stały się nieodłącznym elementem codzienności, istotne staje się zrozumienie, jak urządzenia te wpływają na młode umysły w krytycznych okresach ich rozwoju.

 

Dr Dandan Wu z Education University of Hong Kong wskazuje na znaczący wpływ otoczenia cyfrowego na kształtowanie mózgu dzieci. Z jednej strony, dynamiczny rozwój technologii cyfrowych otwiera nowe możliwości edukacyjne i rozwojowe, z drugiej – niesie ryzyko negatywnych konsekwencji.

 

Naukowcy przeprowadzili dogłębny przegląd 33 badań neuroobrazowych, obejmujących 30 tys. dzieci, by zrozumieć, jak różne formy aktywności cyfrowej wpływają na ich rozwój mózgowy. Wyniki pokazują złożony obraz: choć niektóre aspekty korzystania z ekranów mogą stymulować rozwój mózgu, takie jak gry wideo, które pobudzają obszary odpowiedzialne za podejmowanie decyzji, inne formy mogą mieć negatywne skutki.

 

Spędzanie znacznych ilości czasu przed ekranem może prowadzić do pogorszenia pamięci roboczej, spowolnienia reakcji, a także negatywnie wpływać na zdolności językowe i koncentrację dzieci. Prof. Hui Li z Wydziału Edukacji i Rozwoju Człowieka na tej samej uczelni podkreśla, że nadmierna ekspozycja na cyfrowe bodźce może obciążać różne obszary mózgu, w tym korę przedczołową, płat ciemieniowy, skroniowy i potyliczny.

 

Naukowcy zauważają również, że multitasking i długotrwałe korzystanie z urządzeń cyfrowych może wpływać na jasność myślenia i samokontrolę dzieci. Przyrównują mózg dziecka do komputera, który przy zbyt wielu zadaniach i programach zaczyna pracować wolniej i mniej efektywnie.

 

Jednak nie wszystkie skutki aktywności cyfrowej są negatywne. Istnieją badania wskazujące, że interakcja z cyfrowym środowiskiem może również przynosić korzyści, stymulując takie obszary jak płat czołowy, odpowiedzialny za funkcje wykonawcze.

 

Przed naukowcami stoi wyzwanie dalszych badań, które pomogą lepiej zrozumieć, jakie elementy cyfrowego środowiska mają toksyczny wpływ na rozwój mózgu. Jednocześnie, w kontekście wyników badań, istnieje potrzeba stworzenia strategii ochrony dzieci przed negatywnym wpływem technologii.

 

W obliczu tych wyników, Światowa Organizacja Zdrowia zaleca ograniczenie czasu spędzanego przez dzieci przed ekranem, co jest szczególnie istotne w pierwszych latach życia. W Polsce, jak pokazuje badanie Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, wciąż wiele dzieci spędza przed ekranami więcej czasu niż zalecane.

 

Wyzwaniem staje się zatem znalezienie równowagi w korzystaniu z technologii cyfrowych, co pozwoli na ochronę i wsparcie zdrowego rozwoju mózgu dzieci, będąc jednocześnie świadomymi korzyści, jakie niesie za sobą era cyfrowa.

 

autor: IA