21 elektrycznych autobusów w Poznaniu

– Poznań wchodzi na mapę miast, które stawiają na elektromobilność. To ważna data nie tylko dla miasta, ale i dla naszego przewoźnika. To również kolejne potwierdzenie, że Poznań dba o transport publiczny i konsekwentnie będzie stawiał na jego rozwój, żeby mieszkańcy i turyści mogli korzystać z wygodnego, nowoczesnego taboru zarówno autobusowego, jak tramwajowego. Wpisuje się to również w działania, które mają ograniczać emisję CO2 do atmosfery – mówił Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Miasta Poznania.

Poznańskie MPK i Solaris Bus & Coach S.A. podpisały umowę na dostawę 21 autobusów elektrycznych – 15 pojazdów przegubowych oraz 6 standardowej długości. Zgodnie z umową całość zamówienia zostanie zrealizowana do końca lutego 2020 roku. Wartość kontraktu to ponad 70 mln złotych brutto.

– To początek nowej ery w transporcie w Poznaniu. W 1898 roku, czyli 120 lat temu, zaczęły tutaj jeździć pierwsze tramwaje elektryczne. Kiedy autobusy elektryczne przyjadą do Poznania, w 2020 roku, minie 140 lat od powstania transportu publicznego w naszym mieście – wyjaśniał Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań. – Pojazdy elektryczne to krok do przodu jeśli chodzi o technikę autobusową i zdecydowany postęp jeśli chodzi o ochronę środowiska. Zgodnie z ustawą o elektromobilności do 2028 roku jesteśmy zobowiązani posiadać 30 procent autobusów elektrycznych. Etap, który dzisiaj zapoczątkowujemy, to wkład do realizacji tej umowy.

Przyjazne środowisku autobusy, na które zdecydował się poznański przewoźnik, zostaną wyposażone w baterie litowo-tytanowe. W przypadku 12-metrowych Urbino będą miały pojemność 116 kWh, w przegubowych zaś 174 kWh. Magazyny energii będą przystosowane do szybkich i częstych ładowań prądem o dużej mocy. Elektrobusy będzie można naładować zarówno przez pantograf umieszczony na dachu, jak i przez elastyczny przewód zakończony wtyczką plug-in. Modele dostarczone do Poznania będą posiadać gniazda ładowania plug-in po obu stronach autobusu, co ułatwi uzupełnianie energii w wielu pojazdach jednocześnie.

Poznańskie Urbino electric będą ładowane w trzech lokalizacjach. Nowe stacje ładowania pantografowego zostaną wybudowane na dworcu autobusowym Garbary, gdzie dostępne będzie jedno stanowisko ładowania, w tym również w systemie plug-in. Na dworcu przy osiedlu Sobieskiego powstaną dwie 2-stanowiskowe ładowarki pantografowe, które zapewnią ładowanie nawet 4 pojazdów jednocześnie. Dodatkowo dwa stanowiska będą posiadały możliwość ładowania w systemie plug-in. Dzięki mocy ładowania do 560 kW autobusy po kilku minutach uzupełniania energii na pętli będą mogły wyruszyć w dalszą podróż.

Poznańskie MPK zdecydowało się także na wyposażenie zajezdni autobusowej przy ul. Warszawskiej w  10 dwustanowiskowych urządzeń stacjonarnych oraz trzy mobilne zapewniające możliwość jednoczesnego ładowania – poprzez wtyczki plug- in – wszystkich dostarczonych autobusów elektrycznych.

Wszystkie prace związane z budową infrastruktury służącej do ładowania autobusów muszą zostać zakończone do 30 sierpnia 2019 roku. Pierwsze elektryczne autobusy powinny przyjechać do Poznania na początku 2020 roku.

Aby autobusy zużywały mniej energii, na dachu pojazdów standardowych zamontowany zostanie system ogniw fotowoltaicznych, niestosowany dotąd w autobusach w stolicy Wielkopolski. Oświetlenie na zewnątrz i wewnątrz pojazdu zaprojektowane będzie w przyjaznej środowisku technologii LED. Po raz pierwszy też na poznańskie drogi wyjadą autobusy z funkcją doświetlania zakrętów.

Pasażerowie poznańskiego MPK odnajdą na pokładzie każdego nowego Urbino praktyczne i znane już rozwiązania, takie jak ładowarki USB zamontowane w poręczach pojazdów czy przyciski dodatkowo oznaczone w alfabecie Braille’a. Solarisy przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i pasażerów poruszających się z wózkami dziecięcymi. Dla dodatkowego komfortu podróżujących pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w system informacji pasażerskiej. Bezpieczeństwo na pokładzie Urbino zapewni monitoring. Na potrzeby MPK przewidziano również bramki liczące pasażerów. Całkowicie bezemisyjny napęd w Urbino electric zapewni oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami.

Do tej pory firma Solaris dostarczyła na polski rynek ponad 100 autobusów bateryjnych, a niemal 90 jest już zakontraktowanych. Poznań jest kolejnym miastem, które zdecydowało się na ładowanie baterii w autobusach poprzez pantograf o wysokiej mocy. Takie rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje już m.in. w Warszawie, Jaworznie i Krakowie. Mapa polskich miast, które postawiły na elektromobilność w swojej flocie autobusowej, zapełnia się z miesiąca na miesiąc. Jakość powietrza w miastach stała się jednym z kluczowych wyzwań, z jakimi mierzą się władze współczesnych metropolii. Ciche i ekologiczne autobusy elektryczne marki Solaris z pewnością podniosą komfort podróżowania po Poznaniu.